از زیارت حرم مطهر رضوی تا دیدار با مقام معظم رهبری؛ بهترین خاطرات حافظ کل قرآن
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۶۹۴۱۵
گروه فعالیتهای قرآنی - بانوی حافظ کل قرآن کریم در چهارمحالوبختیاری گفت: تشرف چندباره به حرم مطهر رضوی و زیارت امام هشتم امام رضا(ع) و نیز دیدار با مقام معظم رهبری در سال ۹۳، بهترین خاطرات را برایم رقم زدند که به لطف خدا و برکت قرآن قسمت بنده شد.
به گزارش ایکنا از چهارمحالوبختیاری، اعظم همتیار، حافظ کل قرآن کریم از اهالی نقنه شهرستان بروجن است که کانون گرم خانواده و کانون فرهنگی - تربیتی بعثت نقنه هر دو در انس او با قرآن کریم و فراگیری این کتاب آسمانی نقشی بسزا داشتهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این فعال باسابقه قرآنی یادگیری قرآن را از سنین دبستان در کانون آغاز میکند و همجواری خانهشان با مسجد صاحبالزمان(عج) و شرکت او در کلاسهای قرآن این مسجد نیز در شکلگیری شخصیت معنوی و قرآنیاش تأثیر مهمی داشته است.
گفتوگویی با این بانوی حافظ کل قرآن کریم و مربی با سابقه قرآن در استان انجام شده است که در ادامه میخوانید.
ایکنا - چه عواملی در انس و الفت شما با قرآن در کودکی تأثیر داشتند؟
داشتن خانواده مذهبی و مأنوس با قرآن بستر لازم را برای شکلگیری شخصیت معنوی در ما فرزندان مهیا کرد، به ویژه پدر که همواره قرآن را در خانه تلاوت و در طول سال چندین بار قرآن را ختم میکرد.
ما فرزندان هر صبح با صدای نماز خواندن پدر با صدای رسا، از خواب بیدار میشدیم و آنقدر نماز را به زیبایی اقامه میکرد که تمام نمازش را به گوش سر و جان میشنیدیم و سپس، برای اقامه نماز از جا بلند میشدیم.
ضمن اینکه گوش فرا دادن به برنامهای در رادیو که به تلاوت یک صفحه از قرآن کریم به همراه ترجمه اختصاص داشت، بدرقه راهمان برای رفتن به مدرسه میشد که ذوق و شوق گوش فرا دادن به این برنامه رادیویی در وجود بنده نهادینه شد و ادامه دارد.
ما فرزندان در این فضا خواه ناخواه جذب قرآن و انجام فعالیتهای دینی میشدیم و حتی یک مورد اجبار و یا دستور پدر و مادر را برای انجام فریضه نماز یا روزه و ... به یاد ندارم بلکه بستر لازم برای شکلگیری شخصیت معنوی و قرآنی فرزندان در فضایی صمیمی و طبیعی مهیا بود.
لذا به خانوادهها توصیه میکنم از بدو کودکی، انس و یادگیری قرآن را برای فرزندان آغاز و جوهر معنویت و قرآنی بودن را از همان کودکی در دل و جان آنان احیا کنند.
در دوران دبستان، از سوی مدرسه کلاسهای تجوید، روخوانی و روانخوانی قرآن کریم در کانون بعثت برگزار میشد که با ذوق و شوق فراوانی در این کلاسها شرکت میکردیم و بنده در مقایسه با دیگران یادگیری بهتر و سریعتری داشتم که باعث میشد مورد توجه و تشویق مکرر مربیان قرار بگیرم و تمام این عوامل سبب جذب بنده به سمت قرآن کریم شد که بعدها با حفظ کل قرآن کریم ادامه یافت و امروز نیز با آموزش دانستههایم به قرآنآموزان همچنان از برکات این کتاب آسمانی بهرهمند هستم.
ایکنا - مشوقهای شما برای سوق یافتن به سمت فعالیتهای قرآنی کدامند؟
مشوق بنده همان فضا و بستری بود که توضیح دادم، یعنی گذشته از علاقه خودم به یادگیری در کلاسهای قرآن و پیشرفتم در امر فراگیری و تشویق شدن و جایزه گرفتن، محیط قرآنی خانه و تلاوتهای مکرر پدر بهترین مشوق معنوی بود.
در ایام ماه مبارک رمضان بیصبرانه منتظر بودیم ساعت ۳ بعد از ظهر فرا برسد تا گرد رادیو حلقه بزنیم و به همراه استاد پرهیزگار یک جزء قرآن را تلاوت کنیم، این جمع پر شور و صمیمی خانواده و مشاهده الگوی عملی یعنی پدر و مادر، بهترین مشوق بنده بود.
ایکنا - از چه زمانی حفظ قرآن کریم را آغاز کردید؟
در تابستان سال ۷۶، بنده تصمیم گرفتم به حفظ قرآن کریم بپردازم، لذا هر روز عصر و پس از پایان کار قالیبافی، مشغول حفظ میشدم و پس از اقامه نماز در مسجد، به حفظ ادامه میدادم که در آن تابستان به حفظ جزء اول نائل شدم، اما به دلیل مشغله درسی این روند ادامه نیافت.
در سال ۸۲، که کلاسهای آموزشی جامعةالقرآن خواهران با همت خانم واحدی در بروجن آغاز شد بنده از این موضوع بسیار خوشحال شدم و با حضور جدی و مستمر در کلاس حفظ خوشبختانه به حفظ کل قرآن توفیق یافتم.
ایکنا - روش شما برای حفظ قرآن چگونه بود؟
زمانی که حفظ قرآن را به صورت جدی آغاز کردم، ترجمه و مفاهیم آیات را با بهرهگیری از کتاب ابوالفضل بهرامپور یاد میگرفتم، این کتاب که به ترجمه واژه به واژه آیات اختصاص دارد به علاقمندان حفظ قرآن کریم توصیه میشود، چرا که فرد را به فهم معنای آیات میرساند و به این ترتیب، روند حفظ سادهتر و سریعتر میشود.
ایکنا - توصیه شما به کسانی که در ابتدای راه حفظ قرآن کریم هستند چیست؟
این انتقاد به برخی افراد وجود دارد که حفظ قرآن را بیمقدمه آغاز میکنند حال آنکه حفظ اصولی قرآن کریم مراحلی دارد، نخست تسلط کافی بر روخوانی و تجوید است و فردباید از صوت و لحن قابل قبولی نیز برخوردار باشد که این مهم با یادگیری و تکرار و تمرین حاصل میشود.
در مرحله دوم، فرد باید ترجمه آیات و مفاهیم آنرا درک کند و این مقوله به قدری اهمیت دارد که بخشی از آزمونهای گوناگون حفظ از جمله آزمون اعطای مدرک تخصصی، به مفاهیم آیات اختصاص دارد و حافظان از حیث درک معنی و مفهوم آیه مورد ارزیابی قرار میگیرند.
حفظ قرآن در مرحله سوم این فرایند قرار دارد و فردی که دو مرحله نخست را به خوبی پشت سر بگذارد کار دشواری برای حفظ قرآن ندارد.
ایکنا - از مسابقات قرآن بگویید.
بنده در مسابقات فراوانی شرکت کردهام و بهترین مقام کشوری، رتبه پنجم مسابقات قرآنی اوقاف در رشته حفظ موضوعی است اما در استان همواره مقامهای برتر را در مسابقات مختلف کسب کردهام.
ایکنا - زیباترین خاطره شما از فعالیتهای قرآنی چیست؟
بیشک چندین بار مشرف شدن به حرم مطهر رضوی و زیارت امام هشتم امام رضا(ع) و نیز دیدار با مقام معظم رهبری در سال ۹۳ بهترین خاطرات را در این عرصه برایم رقم زدند که به لطف خدا و برکت قرآن قسمت بنده شد.
در سالهای گذشته افراد برگزیده استانی مسابقات سراسری قرآن کریم برای برگزاری یک اردوی زیارتی آموزشی به مشهد مقدس اعزام میشدند و علاوه بر زیارت حرم مطهر رضوی، یک دوره فشرده آموزشی را برای شرکت در مرحله کشوری پشت سر میگذاشتند که این فرصت چند بار نصیب بنده شد.
همچنین برگزیدگان مسابقات سراسری قرآن کریم به دیدار رهبر معظم انقلاب اعزام میشدند که پنج سال پیش این توفیق نصیب بنده شد و بهترین خاطره را برایم رقم زد.
متأسفانه در چند سال اخیر این رسم خوشایند کمرنگ شده و دیگر خبری از این اردوهای تشویقی و سودمند نیست، همچنان که شاهد هستیم فعالیتهای قرآنی به دلیل کاهش اعتبارات و حمایتها کمرمق شده و تعداد مؤسسات و مراکز قرآنی کاهش یافته است و شمار بیشتری از قرآنیان از جمله بنده با معضل خانهنشینی روبرو شدهاند چرا که شمار قرآنآموزان در سالهای اخیر تقلیل یافته است.
ایکنا - راهکارهای ترویج قرآن و ساختن جامعه قرآنی چیست؟
سرمایهگذاری روی دانشآموزان میتواند بسیار نتیجهبخش باشد و به تربیت افراد قرآنی و به دنبال آن، جامعه قرآنی منجر شود، حال آنکه به درس قرآن در مدارس به عنوان درسی مهم نگاه نمیشود و خروجی این امر، دانشجویانی میشود که در روخوانی قرآن به عنوان پله اول انس با قرآن است، ضعیف هستند.
آموزش و پرورش میتواند از توان و تخصص قرآنیان، اعم از حافظان و قاریانی که تحصیلات دانشگاهی دارند یا دورههای آموزش قرآن را طی کردهاند در راستای آموزش مباحث مختلف قرآنی در مدارس بهره بگیرد، که اگر این اتفاق بیفتد شاهد ارتقای فعالیتهای قرآنی و بهبود فضای قرآنی جامعه خواهیم بود.
ایکنا - با کدام آیات قرآن کریم به آرامش میرسید؟
قرآن کتاب آسمانی و نسخه شفابخش زندگی بشر و لذا سراسر نور و روشنی و آرامش است، اما در پاسخ به این پرسش، بنده آیه ۲۸ سوره مبارکه رعد را انتخاب میکنمکه خداوند میفرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ».
ایکنا - و یک دعای قرآنی...
«رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ، بارالها، بیامرز و ببخشای و تو بهترین بخشندگان عالم وجود هستی».
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا چهارمحال و بختیاری حافظ کل قرآن بانوان قرآنی موسسات قرآنی آموزش قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۶۹۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه رهبر انقلاب در تفسیر قرآن تلاش دارند هم موعظه باشد و هم زنگارزدایی برای هدایت جامعه باشد، گفت:نگاه قرآنی ایشان منحصر به چند جلد تفسیر نیست، بلکه قرآن با جان و روح ایشان عجین است وهر سخنی میگویند، قرآنی است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مراسم افتتاحیه کنگره بینالمللی اندیشههای قرآنی آیتالله العظمی خامنهای در دانشگاه معارف اسلامی در حال برگزاری است.
در این مراسم آیتالله سید هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه، درباره تازگی و طراوت پیوسته قرآن کریم و درک مفاهیم جدید از آن، اظهار داشت: شخصی از یکی از ائمه اطهار علیهم السلام پرسید که چگونه است قرآن با اینکه هر روز قرائت میشود ولی باز بر طراوت آن افزوده میشود؟ حضرت در پاسخ فرمودند چون خداوند متعال قرآن را برای صدر اسلام و زمان خاصی نفرستاده است و پیام الهی باید تا قیامت در جامعه بشری طنینانداز باشد.
او ادامه داد: خدای متعال میفرماید: «اِنَّ اللهَ تَعالَى لَمْ یَجْعَلِ الْقُرآنَ لِزّمان دُوْنَ زمان وَلا لِناس دُوْنَ ناس فَهُوَ فِى کُلِّ زَمان جَدیدٌ وَعِنْدَ کُلِّ قَوْم غَضٌّ اِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ» قرآن کریم از ابتدا هدی للناس بوده است و خواهد بود در نتیجه در تمامی زمانها از دوران پیامبر (ص) تا زمانهای دیگر تازگی و طراوت دارد.
استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به همکاری بسیاری از مراکز علمی در داخل و خارج کشور در برگزاری این کنگره، اظهار داشت: این کنگره بهانهای برای پرداختن به قرآن کریم شده است. زیرا جامعه ما جامعه قرآنی است و این کنگره هم در راستای این موضوع برگزار میشود.
اهتمام رهبر انقلاب به تفسیر قرآن در دوران قبل و بعد از انقلاب
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بر این باورند که از راه قرآن میتوان در دلها نفوذ کرد، تصریح کرد: ایشان هم قبل و هم بعد از انقلاب اسلامی مباحث قرآنی و تفسیری را ادامه دادند. هرچند که من افسوس میخورم که تفسیر برخی از سورهها ناتمام مانده است. اگر ایشان فرصتی داشتند یا هیئتی تحت نظارت ایشان تشکیل میشد تا کار دنبال شود خیلی ارزشمند بود و ذخیره گرانقدری برای آینده داشتیم.
حسینی بوشهری با اعتقاد به اینکه تفسیر رهبر انقلاب در قبل و بعد از انقلاب متفاوت است، توضیح داد: قبل از انقلاب سورههایی را تفسیر کردند که به مبارزه با رژیم کمک کند و جنبه مبارزاتی و انقلابی داشته باشد. بعد از انقلاب هم متناسب با نیاز روز به تفسیر سورهها پرداختند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه از اقدام مقام معظم رهبری به تفسیر قرآن در حدود 35 سالگی یاد کرد و گفت: ایشان در آن دوران کولهباری از دانش داشتند و با تسلط خاص به مباحث تفسیری پرداختند. تفسیر ایشان با مراجعه به منابع گوناگون شیعه و اهل سنت و از رهگذر اجتهاد و تفکر و عقل و خرد بوده و هر کجا تفسیر قرآن به قرآن لازم بوده این کار را کردهاند و اگر در جایی نیاز به روایت بوده است از آن بهره بردند.
رویکرد تفسیری مقام معظم رهبری
استاد درس خارج حوزه در خصوص رویکرد تفسیری مقام معظم رهبری توضیح داد: نگاه ایشان در تفسیر قرآنی از سویی اجتهادی است و از سوی دیگر متناسب با موضوعات زمانه است. امام هادی (ع) فرمودند: لم یجعله زمان دون زمان؛ یعنی قبل از انقلاب یک نوع اقتضاء دارد و بعد از آن هم اقتضاء دیگر و میتوان سخن از عدالت اجتماعی و جهاد و غیره مطابق آیات قرآن به میان آورد.
او ادامه داد: نگاهی که مقام معظم رهبری حداقل در سوره مبارکه توبه دارند، الهامگرفته از کریمه «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا» است یعنی وقتی بحث تلاوت و تجوید و ترجمه و حفظ مطرح میشود، یکی از نکات قبل از آن، تدبر در قرآن است یعنی درک کنیم قرآن چگونه با ما سخن گفته است. خداوند در قرآن فرموده است: «وَأَنْزَلْنَا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَكَّرُونَ« منزلت پیامبر(ص)، منزلت تبیین است لذا هم باید به محکمات توجه کرد و هم متشابهات به محکمات ارجاع داده شود.
حسینی بوشهری با بیان اینکه رهبر انقلاب با اتکا بر این آیه به تفسیر قرآن اقدام کردند، خاطرنشان کرد: ایشان با پشتوانه علمی قابل قبول که خواص بپسندند و عوام بفهمند، تفسیری رسا و روان ارائه کردند. به طوری که مخاطبان عام آن را میفهمند زیرا مخاطبان امروز و دیروز ایشان از طبقات مختلف علمی و اقشار مختلف مردم بودهاند و این جای تحسین دارد.
تفسیر قرآن به قرآن در بیان رهبر انقلاب
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه از تفسیر قرآن به قرآن در بیان مقام معظم رهبری یاد کرد و توضیح داد: ابن عباس از پیامبر(ص) نقل کرده است که «القرآن یفسر بعضه بعضا» یعنی برخی آیات برخی آیات دیگر را تفسیر میکند و مفسر باید اشرافی بر سایر آیات داشته باشد تا به بیراهه نرود. به عنوان مثال در سوره توبه بیان شده است: «أَلَا تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَكَثُوا أَیْمَانَهُمْ وَهَمُّوا بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُمْ بَدَءُوكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ ۚ أَتَخْشَوْنَهُمْ ۚ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» سه جرم سنگین برای کفار بیان کرده است؛ اول اینکه پیمانشکنی و نقض عهد کردند، جرم دوم اخراج پیامبر(ص) از صحنه بود و جرم سوم هم اینکه آنان شروعکننده بودند.
او ادامه داد: آیه با مفهوم استفهامی آغاز شده است که به نظر بنده اهمیت آن بیشتر از جایی است که مستقیما فرمان جهاد با کفار را داده است؛ فرموده آیا وقت آن نرسیده است که با کفار پیکار کنید؛ رهبر معظم انقلاب این آیه سوره توبه را با دو آیه سوره ممتحنه جمع عالمانهای کردهاند.
استاد درس خارج تصریح کرد: در سوره توبه فرمان به قتل عنوان شده اما در آیات هشتم و نهم سوره ممتحنه فرموده است: «لَا یَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوكُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِیَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ؛ إِنَّمَا یَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوكُمْ فِی الدِّینِ وَأَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِیَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَىٰ إِخْرَاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ ۚ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» ایشان فرموده است، اگر دشمنان کاری به دین ما نداشتند و طمعورزی به کشور و خاک ما نداشتند براساس آیات قرآن ما با آنان دشمنی نداریم. نتیجه آن که آیه ملاک به دست ما داده است.
حسینی بوشهری با اشاره به اینکه قبل از انقلاب میگفتند محمدرضا پهلوی شاه شیعه است بنابراین باید به او حرمت گذاشت و با او مقابله نکرد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که مقام معظم رهبری در تفسیرشان فرمودهاند اگر امپراتوری روم مسیحی در یک سو و عبدالملک مروان در سوی دیگر ماجرا باشد، باید ببینیم چه کسی به دین ما ضربه زده و جان و مال و ناموس مسلمین را تهدید میکند. بنابراین مقابله ما با عبدالملک مروان است. اگر کسی آرام است و نقشه برای دین ما ندارد ما جنگی با او نداریم. این تعبیر ایشان در زمان شاه اشاره به محمدرضا پهلوی بود.
شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه همچنین از گرایش اجتماعی رهبر انقلاب در تفسیر قرآن یاد کرد و گفت: نباید خود را به احکام فردی اسلام محصور کنیم، بلکه باید رویکرد هدایتی، تربیتی و اجتماعی داشته باشیم. به همین دلیل رهبر انقلاب سراغ چنین آیاتی رفتند و این نکته شاهکار ایشان است. زیرا قبل و بعد از انقلاب این نگاه را داشتهاند.
او توضیح داد: اگر سخن از درد اجتماعی است، ایشان درمان را هم از قرآن بیان کردهاند. قرآن هم موعظه و شفای صدور و هم رحمت برای مؤمنان است و زنگارها را از دل بیرون میبرد و دلها را نرم میکند و زمینه هدایت انسان فراهم خواهد شد و انسان هدایتیافته هم مشمول رحمت الهی میشود.
حسینی بوشهری با اعتقاد به اینکه مقام معظم رهبری در تفسیر خود تلاش دارند تفسیر هم موعظه باشد و هم زنگارزدایی کند تا نتیجه آن هدایت جامعه باشد، یادآوری کرد: نگاه قرآنی ایشان البته منحصر به چند جلد تفسیر نیست، بلکه مباحث قرآنی با جان و روح ایشان عجین است و هر وقت سخنی میگویند، سخن قرآنی است و البته نکتهسنجیهای دقیق ایشان در سخنان ماه مبارک رمضان، در جای خود محفوظ است.
استاد درس خارج حوزه باز حساسیت رهبر انقلاب درباره اسرائیلیات و روایات مجعول یاد کرد و گفت: یکی از کارهای جریان نفوذ وارد کردن روایات جعلی بین روایات صحیح است و ایشان با تتبع دقیق این موارد را شناسایی کردهاند.
او ادامه داد: نکته دیگر در مباحث تفسیری رهبری، توجه به سنن اجتماعی است و آن را بر مسائل امروز جامعه منطبق کردهاند. همچنین از دیگر موضوعات مهم در فرمایشات ایشان آن است که شبههزدایی کردهاند لذا بارها بر رفع شبهه جوانان تاکید فراوانی کردهاند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه با اشاره به آیاتی که ممکن است برای مخاطب جوان ایجاد شبهه کند، توضیح داد: به عنوان مثال آیه «فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِینَ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ» رهبر انقلاب پاسخ دادهاند که دستور قرآن در این آیه بدون مقدمات نیست و شبهه برای کسانی ایجاد میشود که به این مقدمات توجه ندارند. زیرا اسلام برای کشتن کسی نیامده است بلکه آمده است تا به انسانها حیات و زندگی طیبه بدهد: «اذا دعاکم لما یحییکم» ولی زندگی حق همه است نه اینکه برخی حق حیات داشته باشند و برخی را از حیات محروم کنند، یعنی بکشند و بزنند و ببرند و جامعه اسلامی در برابر آنان سکوت کنند.
حسینی بوشهری با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه اظهار داشت: کودک و زن فلسطینی هم حق حیات دارند و اینکه رژیم اسرائیل آنان را بکشد و نابود کند و بعد بگوییم نباید از حقشان دفاع کنند، خلاف دستورات قرآن کریم است.
او با تأکید بر اینکه ما حق نداریم دست ایران و حزب الله و مردم یمن را برای مبارزه با اسرائیل ببندیم، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در تفسیر خود بر این باورند که اسلام باید بتواند پیام خود را منتقل کند و افراد در برابر آن مزاحمت درست نکنند. عاطفه و محبت تا جایی است که آنان با منطق با ما برخورد کنند. زنادقه و پیروان فرق دیگر در مسجد با ائمه مناظره میکردند و تا جایی که استدلال مطرح بود ائمه اطهار علیهم السلام نیز با محبت با آنان رفتار میکردند.
استقبال گسترده استادان از این کنگره اندیشههای قرآنی آیت الله خامنهای
در ادامه این کنگره حجتالاسلام و المسلمین روحالله شاکری، رئیس دانشگاه معارف اسلامی، اظهار داشت: رسالت ما این است که از اندیشه اندیشمندانی استفاده کنیم که به منشا نورانی قرآن متصل باشند لذا تصور میکنیم دیر وارد بررسی اندیشههای قرآنی مقام معظم رهبری شدهایم ولی باز گامی در این مسیر نورانی است.
او تصریح کرد: هبر معظم انقلاب اسلامی روح اندیشه خود را از قرآن کریم گرفتهاند و هم قبل از انقلاب مورد اقبال جوانان و مردم بوده و هم امروز این اندیشه علاقهمندان زیادی در فضای دانشگاهها دارد.
رئیس دانشگاه معارف اسلامی از ارسال مقالات تحصصی به کنگره یاد کرد و گفت: حدود 200 مقاله به کنگره ارسال شده از این تعداد، در مرحله اول 150 مقاله انتخاب و در بازبینی مجدد 70 مقاله برتر انتخاب شد؛ این حجم گسترده استقبال استادان از این کنگره نشان میدهد که استادان معارف به مسئله قرآن و اندیشه رهبر انقلاب اقبال فراوانی دارند.
انتهای پیام/